Våren kommer med stormskritt, men vi som bilførere kan ikke glemme vinteren enda. Det skandinaviske klimaet er ikke optimalt for alle typer kjøretøy, hovedsakelig på grunn av for lave temperaturer samtidig med relativt høy luftfuktighet. Når snøen smelter er det viktig å ta vare på bilens antikorrosjonsbeskyttelse i Norge.

Antikorrosiv beskyttelse hvert andre til tredje år

Bilene som kommer fra fabrikken har stadig økende kvalitet på korrosjonsbeskyttelsen. Fordi bilen har blitt behandlet med korrosjonsbeskyttelse en gang betyr ikke at vi kan glemme bort all pleie og omsorg for karosseriet. I Norge anbefales det at antikorrosjonsbeskyttelse blir brukt hvert andre til tredje år. Dette til tross for at produsentene gir lengre garantiperioder og tilbyr galvanisering.

På egenhånd eller på verksted?

Som regel kan anti-korrosjonsbeskyttelse gjøres på to måter: alene eller på verksted. Dersom man skal gjennomføre behandlingen på egenhånd bør man bruke kvalitetsprodukter som garanterer en effektiv prosess. Deler av karosseriet kan beskyttes, for eksempel ved å bruke preparater som er basert på flytende voks. Prosessene som er knyttet til bilens understell er mer krevende, fordi det først krever grundig vask, tørking og fjerning av rusten. Påføringen av anti-korrosjonsbelegg skjer på slutten av hele prosessen.

Hjelp av spesialister

Det finnes også verksteder som spesialiserer seg på anti-korrosjonsbeskyttelse til biler. Mange av dem bruker teknisk avanserte metoder ved hjelp av moderne utstyr. Under slike behandlinger bruker verkstedet spesielle penetrerende preparater, som forskyver vann før det trer inn i materialet. En slik anti-korrosjonsbeskyttelse av karosseriet kutter tilgang til luft, som har stor effekt på korroderingen av bildeler.

Salt er bilens fiende

Etter vinteren bør man vaske hele understellet grundig, i tillegg til andre elementer av karosseriet som har vanskelig tilgang. Slike anti-korrosjonsbeskyttelser i Norge er nødvendige, fordi veiene mange steder blir drysset med salt. Selv om salt nå blir mindre brukt på veiene, kan de fremdeles ha en negativ effekt på tilstanden til karosseriet. På grunn av alt dette, bør de øvrige prosessene kombineres med en grundig vask av hele bilen etter vintertiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

preloader