Våren kommer med store skritt, men som førere kan vi ikke glemme om vinteren ennå. Det skandinaviske klimaet er ikke vennlig for alle typer kjøretøy, hovedsakelig på grunn av for lave temperaturer samtidig med relativt høy luftfuktighet. Når snøen smelter, er det viktig å ta vare på bilens anti-korrosjonsbeskyttelse i Norge.

Antikorrosiv beskyttelse hver to-tre år

Bilene som kommer fra fabrikken, har stadig bedre korrosjonsbeskyttelse. Dette betyr ikke, at en gang brukt korrosjonsbeskyttelse vil la oss glemme om alt pleie omsorg av karosseriet. I Norge anbefales det at anti-korrosjonsbeskyttelse blir brukt hver to-tre år. Selv om at produsentene gir lengre garantiperioder, og tilbyr galvaniseringen.

På egen hånd eller i verkstedet?

Som regel kan anti-korrosjonsbeskyttelse gjøres på to måter: alene eller i et spesialisert verksted. Ved behandlingen på egen hånd, bør man bruke kvalitetsprodukter som garanterer effektiviteten av prosessen. Deler av karosseriet kan beskyttes, for eksempel ved å bruke preparater som er baserte på flytende voks. Prosessene som er knyttet med bilens understell er mer krevende, fordi de krever først et presis vask, tørking og fjerning av første rust. Påføringen av anti-korrosjonsbelegg skjer på slutten av hele prosessen.

Hjelp av spesialister

Det finnes også spesialiserte verksteder, som håndterer anti-korrosjonsbeskyttelse for biler. Mange av dem bruker for dette teknologisk avanserte metoder, ved hjelp av moderne utstyr. Under slike behandlinger bruker verkstedet spesielle penetrerende preparater, som før de trer inn i materialet, må først forskyves vann fra det. Et slik anti korrosjon beskyttelse av karosseriet kutter tilgang til luft, som har en stor effekt på korroderingen av bil deler.

Salt er bilens fiende

Det er verdt å huske, at etter vinteren bør man presist vaske hele understellet, som alle andre elementer av karosseriet med vanskelig tilgang. Slike anti-korrosjons beskyttelser i Norge er nødvendige, fordi veiene i noen av regioner er drysset med salt. Selv om gjennom år salt er mindre brukt på veiene, kan de fortsatt ha et negativt effekt på kondisjonen av karosseriet. På grunn av alt dette, øvrige prosessene bør inkludere et presist vask av hele bilen etter vintertiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

preloader